Usta Weroniki. Zupełnie nieznane modlitwy Zofii Kossak

UstaWeroniki-plakat-1



Autor tekstu:
 Artur Pałyga

Reżyseria: Bogusław Słupczyński

W roli Zofii Kossak: Joanna Gruszka

PREMIERA

25 listopada 2018 roku (niedziela), godzina 19.00

Teatr im. Adama Mickiewicza w Cieszynie, Pl. Teatralny 1





Monodram w wykonaniu Joanny Gruszki i w reżyserii Bogusława Słupczyńskiego.
To niezwykłe wyznanie życia wielkiej pisarki, osoby głęboko wierzącej, którą los stawiał wobec bardzo trudnych wyborów. Pisarki, której życie i twórczość stało się dla wielu wzorcem „prawdziwego Polaka” – katolika, ale także przykładem człowieka, który w nieludzkich czasach, zachowując swój konserwatywny światopogląd nie odstępuje od bycia wiernym ludzkiej przyzwoitości i poczuciu bycia prawdziwym chrześcijaninem. Autor tekstu – Artur Pałyga – nakreślił portret wewnętrzny Zofii Kossak, która sama, za życia starannie unikała wszelkich zapisów na temat swoich emocji, przeżyć i osobis-tych wyznań. Jest to portret osoby pięknej, ale także pełnej wewnętrznych rozterek, sprzeczności, poczucia tragizmu.
Wątkiem, którym szczególnie zajął się autor, jest sprawa stosunku pisarki do Żydów, relacji przez którą pisarka stanęła z jednej strony w ogniu krytyki, a z drugiej stałą się odniesieniem dla wielu postaw prawicowych i narodowych.
Joanna Gruszka kreująca postać Zofii Kossak, stworzyła postać prawdziwą. Zadanie, które postawił przed aktorką autor – Artur Pałyga i reżyser – Bogusław Słupczyński, było bardzo wymagające.

Fotorelacja z premiery 25.11.2018

Recenzja

Program spektaklu

Artur Pałyga – jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich dramaturgów. Scenarzysta, pisarz, poeta, dziennikarz i pedagog. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim i wychowania muzycznego w Studium Nauczycielskim w Bielsku-Białej. Jest autorem kilkudziesięciu sztuk wystawianych w Polsce i na świecie. W latach 2010–2012 konsultant programowy w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, następnie w latach 2012–2014 zatrudniony na stanowisku dramaturga w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Od 2014 dramaturg w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Dziennikarz, autor licznych reportaży, publikowanych m.in. w „Rzeczypospolitej” i w wielu gazetach lokalnych. W 2005 r. napisał musical dla bielskiego klubu osiedlowego pt. „Guma balonowa”. Następnie wygrał konkurs na sztukę o Bielsku-Białej, którą w 2006 r. zadebiutował na teatralnej scenie w bielskim Teatrze Polskim. Jego sztuki dwukrotnie zdobyły grand prix festiwalu Raport w Gdyni („Żyd” w reż. Roberta Talarczyka w 2008 r., „Wszystkie rodzaje śmierci” w reż. Pawła Passiniego w 2009 r.). „Ostatni taki ojciec” w reż. Łukasza Witt-Michałowskiego oraz „Nieskończona historia” w reż. Piotra Cieplaka zwyciężyły w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2009 r. i 2012 r.), a spektakl „Tato” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej na podstawie jego sztuki otrzymał na tymże konkursie nagrodę za reżyserię w 2015 r. W 2016 r. „Nieskończona historia”, tym razem w reżyserii Małgorzaty Warsickiej zajęła drugie miejsce w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jego teksty reżyserowali też: Piotr Ratajczak, Joanna Lewicka, Witold Mazurkiewicz, Paweł Łysak, Jan Klata, Grażyna Kania, Wojciech Faruga, Agata Kucińska, Tomasz Wygoda, Aneta Groszyńska, Małgorzata Warsicka, Marcin Liber. W 2013 r. zdobył Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za sztukę pt. „W środku słońca gromadzi się popiół”. Sztuka ta w 2014 r. miała swoją prapremierę w krakowskim Teatrze Starym w reż. Wojciecha Farugi, a następnie zrealizował ją Wrocławski Teatr Lalek w reż. Agaty Kucińskiej. Czytania jego sztuk odbywały się we Francji, w Niemczech, w Rosji, w Hiszpanii, w Czechach i na Ukrainie. W roku 2014 r. premiera „Żyda” odbyła się w Budapeszcie. W 2015 r. Aneta Groszyńska zrealizowała na podstawie „Żyda” spektakl telewizyjny. W 2017 r. monodram „W promieniach” o Marii Skłodowskiej-Curie miał czytanie w Teatrze Nikołaja Kolady w Jekaterynburgu, a sztuka „Tato” w reżyserii Yesim Ozsoy miała premierę w Stambule. W 2017 r. zadebiutował jako reżyser spektaklem pt. „Dada z łasiczką” w jego reżyserii, w wykonaniu studentów i absolwentów Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego. W Teatrze Śląskim prowadzi Szkołę Pisania Sztuk. W Teatrze Powszechnym w Warszawie wspólnie z Małgorzatą SikorskąMiszczuk – Pracownię Podejrzanych Praktyk Teatralnych. W 2008 r. w Bielsku-Białej założył Teatr Tekstu im. Teodora Sixta. Jego sztuki tłumaczono na niemiecki, angielski, francuski, rumuński, czeski, ukraiński, rosyjski, węgierski, kataloński, bułgarski, turecki.

Bogusław Słupczyński – aktor, reżyser, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie. Aktor Teatru Polskiego w Warszawie za dyrekcji Kazimierza Dejmka. Organizator jednego z pierwszych prywatnych Studiów Aktorskich w Polsce – Studio Aktorskie AS w Warszawie. Twórca Teatru Studio Aktorskie w Puławach, a potem Stowarzyszenia Teatralnego „Puławy”. Założyciel Teatru CST i Stowarzyszenia na rzecz Odnowy i Współistnienia Kultur „Sałasz”. Reżyser kilkunastu spektakli. Ważną jego aktywnością jest praca pedagogiczna, realizowane warsztaty z młodzieżą i dziećmi. W latach 2008-2011 tworzy nurt Off w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Bez Granic” w Cieszynie. Od 2009 roku współpracuje z poznańską grupą „Asocjacja 2006″ Piotra Tetlaka i Lecha Raczaka. Założyciel Studia Sztuki – firmy realizującej widowiska teatralne, spektakle, recitale – w plenerze i we wnętrzach oraz prowadzącej edukację teatralną.

Joanna Gruszka – Absolwentka Państwowego Studium Aktorskiego przy Teatrze Jaracza w Olsztynie. Za role w przedstawieniach dyplomowych otrzymała w 2010 roku nagrodę Talent Roku Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie. Od 2011 roku związana ze Polską Sceną Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie. W latach 2012-2014 współpracowała ze Sceną Plastyczną KUL Leszka Mądzika przy spektaklach „Cień” oraz „Pęknięty Horyzont Brunona Schultza”. W ciągu kilku lat pracy scenicznej zagrała m. in. Marię Łukianowną w „Samobójcy” N. Erdmana (reż. Giovanni Castellanos), Hiacyntę w „Szelmostwach Skapena” Moliera (reż. Piotr Jędrzejas), Nonnę w „Gąsce” Nikałaja Kolady (reż. Bogusław Słupczyński), Jadźkę w „Żelaznej Konstrukcji” M. Wojtyszki (w reż. autora), Pannę Manię w „Ich Czworo” G. Zapolskiej (reż. Katarzyna Deszcz), Macochę w „Kopciuchu” J. Głowackiego (reż. Krzysztof Rościszewski) czy postacie z getta w „Dzieciach Hioba – piosenki z getta” w reż. Jana Szurmieja. W 2016 roku otrzymała nagrodę „Pro Mladého Začínajícího Herce” za rolę Marty/ Izabeli w spektaklu „Drzewa Umierają Stojąc” w reż. Pavla Ondrucha na XXIV Festiwalu Moraw i Śląska. Zagrała główną rolę kobiecą w filmie Sławomira Kulikowskiego „Olek”, regularnie pojawia się na małym ekranie w serialach, m.in. „Na dobre i na złe”, „M jak Miłość”, „Na wspólnej”.



Organizatorzy:

fundacja_logoStudio Sztuki

 

 

 






                                                        
mkidn_01_cmyk 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

 

 



Koordynacja projektu: Natalia Kisza


Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

logo-okwpsw kopia

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.


W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt.

Organizatorzy konkursu:

mkidn_01_cmykit_logo_prev